lördag 30 juni 2007

Jamteland

Jag har inte skrivit på ett tag nu, eftersom jag varit i Östersund hos momma och moffa! Vi har hunnit göra en hel del, bl a varit på en mässa, där jag köpte en liten flaska med äkta 24 karats bladguld. Vi har även vandrat i fjällen, vilket verkligen är en häftig naturupplevelse. Landskapet är så vackert; de enda träd som finns är pyttesmå björkar, marken är täckt med ris och mossa och överallt finns små mystiska muterade blommor. Överallt porlade bäckar med iskallt fjällvatten, och här och var fanns snödrivor. Vi såg inte så många djur; två hökar "koade" någonstans i närheten och jag sprang på en ripfamilj med små, små ungar. Annars var det väl bara den jävla knotten som skulle kunna driva en galen!

Jag och Signe var också på ett zoo där det fanns en massa olika djur som exempelvis giraff, björn, tiger, lejon, dingo, varg etc etc. Vi gick även till ett museum med historiska gårdar utomhus (Jamtli). Vi gick runt bland djuren ett tag, tills vi kom in i en lada. Vi fick veta att en get skulle "killa", d.v.s ha en unge. Vi väntade och väntade, och man kunde se ungens fötter sticka ut. Djurskötarna som var där - två unga tjejer - hade aldrig varit med om något liknande tidigare, och efter två timmar blev de tvungna att ringa en veterinär som fick komma dit och hjälpa till att få ut ungen. Tyvärr var den redan död, den hade hamnat snett när den skulle komma ut, och hade legat med huvudet bakåtböjt. Verkligen en kul avslutning på den dagen :(

Utöver detta gick vi på bio med Therese (en gammal kompis som bor i Östersund) och såg Pirates of the Caribbean 3, åkte och grillade på midsommarafton och jag fick provköra :)

Tyvärr har jag inte hunnit ladda upp bilderna på datorn än, så de får komma någon annan gång. Nu ska jag fortsätta med lite annat. Hej Svejs!

Inga kommentarer: