fredag 18 maj 2007

Italien

Jag var nyss inne på olika resesidor och kollade på resor till Italien. Jag längtar verkligen tills vi ska åka dit i sommar! Förhoppningsvis ska vi åka till både Sicilien och Rom, men vi har inte bestämt något helt säkert än. Det som är så bra med Italien är människorna, språket, maten, värmen, havet, kulturen och ... ja, allt. Min förkärlek till Italien beror nog även lite på att mamma bott i Rom i sju år, och hon har alltid berättat så mycket om hur det var!

Innan vi åker måste vi hinna se Gudfadern-filmerna, som mamma fick när hon fyllde år. Jag började kolla på första filmen för ganska länge sedan, när den gick på TV, men - när det kom till scenen med hästhuvudet i sängen - gick jag ifrån ...

Sist vi var i Italien var vi i Rom. Vi bodde på ett mysigt bed-and-breakfast-ställe nära en frukostbar, eller vad man kan kalla det. Varje morgon gick vi dit och åt bomberi och drack latte macchiato (eller juice. När jag bad om en zucca di frutti plockade de fram ca 20 olika juiceflaskor, och ställde upp alla på bardisken så jag kunde välja!)

Jag ska inte skriva mer om Italien nu, eftersom jag skulle få svårt att begränsa mig. Istället tar jag upp ämnet Melodifestivalen. Jag vet att det var nästan en vecka sedan det gick, men eftersom jag bara bloggat i två dagar skriver jag om det nu istället.

Självklart hejjade vi på Sverige, men en annan värdig vinnare hade faktiskt varit Ukraina - deras bidrag var inte direkt seriöst, men vem kan motstå någon som är utklädd till discokula och dansar runt i ring?! Inte jag i allafall. Tyvärr vann Serbiens bidrag som liknade Harry Potter allt för mycket!!

Dessutom röstade östländerna fram varandra (jag vet att det är en pakt mellan de nordiska länderna, men hallå! vi är bara fyra - östländerna utgör mer än halva Europa!) Så jag blev förbannad av den anledningen också, Sverige var faktiskt värt lite mer än en 18:e plats, eller var det nu var vi hamnade. Och det hade varit extrakul om the Ark vunnit, eftersom Ola Salo typ är "låtsasmorbror" åt våra kompisar från Uppsala (Mathias, Rebecka, Teresa) som var och hälsade på och tittade på Melodifestivalen med oss.

Nu ska jag äta frukost (eller brunch kanske det heter?), och avsluta det här inlägget som redan är lite väl långt.

ciao! arrivederci!


Inga kommentarer: